träningstokig

let your outside reflect the beauty inside

Hemmaträning

Kategori: Allmänt

Jag får ofta höra att jag är så duktig som tränar hemma. Många verkar tro att det krävs ett dyrt hemmagym, vilket ju inte alls stämmer. Allt du behöver är lite kunskap, fantasi och ett stort intresse. Det går att göra hur många övningar som helst med den egna kroppen.
Allt jag äger är en matta, pilatesboll, kettlebell och min egen kropp. Det sistnämnda ska absolut inte underskattas!

Nästan all min hemmaträning sker i cirklar där varje cirkel brukar bestå av 3 övningar. Ex. 1.swing*, 2.squat, 3.utfall eller 1.armrodd, 2.dips, 3.armhävningar. Jag bestämmer hur många reps jag ska köra på varje övning och gör sedan övning 1-2-3-1-2-3-1-2-3 (med så lite vila som möjligt emellan!) Har jag en bra dag och känner mig stark så maxar jag (=kör så många reps jag orkar!) alla övningar på sista rundan eller kör på en fjärde omgång.
Har du inte gjort övningarna innan så är det givetvis svårt att veta hur många du fixar, så ge det ett par dagar att komma in i det. Känns det tufft att klara dina 10 repetitioner sista rundan så tryck in en liten vila efter 5 och slutför sedan. Slutför alltid!!! Pusta, stånka & stöna hur högt du vill för att klara de där sista... (du är ju hemma!) men gör dem. Ta en vila och gör sedan klart. Alltid!

Eftersom du använder din egen kroppsvikt i alla övningar så kan du lätt göra övningen lite tuffare bara genom att gå ner lite djupare i din squat, dip eller armhävning... eller genom att hålla dig kvar i den statiska positionen nån sekund extra innan du vänder.
Sist, men inte minst - utan det viktigaste: GLÖM INTE BÅLEN! Jag menar då inte att du ska lägga dig och köra plankan efter varje pass...fast det är ju givetvis bra om du gör det;). Nä, det jag menar är att inte glömma bort bålen i alla de övningar du gör. Den är alltid med. Navel ska sugas in ordentligt i alla övningar så du får en bra stabilitet i kroppen. Testa bara att göra en armhävning utan och med ordentligt stöd från bålen så förstår du vad jag menar! Är du ovan att träna styrka så lägg lite extra energi på att få till rätt känsla i bålen när du tränar. Du har igen det tusen gånger upp!
Frågor på det?

Ska försöka fota lite framöver och dela med mig av de övningar jag själv byter mellan. Blir det bra?




(*swing = övning med kettlebell som tränar både kondiotion, lår, rygg och core...!)

Kommentarer

  • Sara säger:

    Fota! =)

    2012-04-21 | 11:26:24
  • Linda säger:

    Ja fota gärna, lite lättare att förstå då=)

    Tack för tispsen!!



    Vi lämnar in möblerna till en i Anderstorp, superbilligt är det. Håkan heter han, har inte hans nr men kan kolla va han heter i efternamn så är d bara att söka på det=)

    2012-04-23 | 09:03:35
    Bloggadress: http://www.lalinda84.se

Kommentera inlägget här: